MuseumTV


Als klein lokaal museum vraag je je voortdurend af hoe je de naamsbekendheid van je museum kan vergroten en hoe je meer bezoekers kan trekken. Dat begint natuurlijk met een goed ingericht museum met interessante stukken, maar ook met allerlei arrangementen en activiteiten. Echter als je mee wil gaan met de tijd van nu, dan zal je vooral online aan de bak moeten. Natuurlijk hebben wij ook een website en social media, maar dat alleen is niet voldoende. Je moet nog net dat ene stapje extra zetten om mensen te overtuigen jouw museum te komen bezoeken. We hebben het hier over visuele content; video’s. Maar hoe maak je die digitaliseringsslag? Hoe maak je aantrekkelijke video’s die mensen nieuwsgierig zullen maken en hoe presenteer je deze video’s aan de wereld?

Gelukkig bestaan er allerlei initiatieven om musea te helpen toekomstbestendig te worden. Zo is daar MuseumTV. Opgericht om een groot publiek op een laagdrempelige wijze bekend te maken met de musea in Nederland. Behalve het produceren en distribueren van hoogwaardig videomateriaal zetten zij zich actief in voor de museumsector door de handen ineen te slaan met andere partijen. Zo deden zij dat ook met een aantal provincies. Deze zomer is MuseumTV samen met de provincie Drenthe en ook met hulp van het Platform Drentse Musea een project aangegaan. In dit project staan 15 kleinere Drentse musea centraal:


Beeldenpark De Havixhorst, De Schiphorst
C + B Museum, Grolloo
Drukkerijmuseum Meppel, Meppel
Harmonium Museum, Barger-Compascuum
Havezate Mensinge, Roden
Internationaal Klompenmuseum, Eelde
Keramisch Museum Goedewaagen, Nieuw-Buinen
Molenmuseum De Wachter, Zuidlaren
Museum Collectie Brands, Nieuw-Dordrecht
Museum De Buitenplaats, Eelde
Openluchtmuseum Ellert en Brammert, Schoonoord
Scheepstra Kabinet, Roden
Speelgoedmuseum Kinderwereld, Roden
Stedelijk Museum Coevorden, Coevorden
Veenpark, Barger-Compascuum


MuseumTV heeft bij al deze musea een dag lang video-opnamen gemaakt. Deze zijn verwerkt in een aantal verschillende video’s. Een mini-documentaire, een promotietrailer en een aantal social media bites (korte filmpjes van enkele seconden). De video’s zijn te bekijken op de website van MuseumTV (gratis registratie) en op hun social media, maar zullen ook worden vertoond bij enkele partners van MuseumTV. Zo zijn de video’s ook te zien bij KPN on-demand. Daarnaast krijgen de musea ook zelf beschikking over de video’s.

Wij als Museum Collectie Brands hebben er voor gekozen om in de video’s enkele bijzondere pronkstukken uit onze collectie te tonen. Ook staan we kort stil bij de grondlegger van ons museum: meesterverzamelaar Jans Brands. Wij zijn bijzonder blij met de verschillende video’s, die op een vlotte vrolijke manier vertellen over ons museum. Zelf zullen wij de komende tijd één voor één de verschillende video’s presenteren. Met dank aan de ervaring die we hebben opgedaan door dit project, hopen we in de toekomst ook zelf video’s te kunnen maken en de digitale zichtbaarheid van ons museum te blijven vergroten.


KLIK HIER om onze introductievideo te bekijken. 




                               



  © 2018 Collectie Brands - alle rechten voorbehouden - website: MartinMedia.nl